Beats Without Bars

2012 | Communtiy Art Compositie

Functie | Workshopleider

 

Samen met een collega werkt Kees van der Meer aan een interactief concert waarbij vijftien patiënten van de Van Mesdag kliniek, een tbs-kliniek in Groningen, tegelijkertijd componist, muzikant en publiek zijn. Het project is zo ingericht dat niet alleen de workshopleiders, maar ook de deelnemers honderd procent verantwoordelijk zijn voor het eindproduct. Als titel voor dit project is gekozen Beats without bars, muziek als uitlaatklep om (muzikale) ruimte voelen.

 

Butala | Zambia

2009 | Community-Art Zambia | Butala

Functie | Projectleider | Componist

Opdrachtgever | HKU

 

Hoe maak je mediaproducten in een omgeving waar geen stroom is? Waar je een halve dag moet reizen om überhaupt een telefoontje te kunnen plegen?

 

De technologische ontwikkeling in Afrika gaat razendsnel. Deze veranderingen hebben vanzelfsprekend invloed op cultuur en de eigen ‘Afrikaanse’ identiteit.

 

In een twee maanden durend project bezoekt Kees van der Meer Chibale, een Zambiaans dorp waar de westerse technologie nog amper ingang heeft gevonden.

 

Met de meegenomen technische middelen ontwerpt Kees samen met de lokale gemeenschap nieuwe mediaproducten, juist gebaseerd op de lokale (muziek) cultuur om te samen een strategie te ontwikkelen voor het maken van mediaproducten die passen bij de lokale identiteit. Met oog voor de mensen en omgeving legt hij samen met zijn team een stevig fundament voor vervolg Butala-projecten.

 

 

Mzunguko Wa Maisha | Tanzania

2007 | Muziektheater Tanzania |Mzunguko Wa Maisha” (The Circle of Life)

Functie | Artistiek- en projectleider | Compositie

Opdrachtgever | HKU | TaSUBa | Nederlandse Ambassade Tanzania

 

 

In Tanzania werkt Kees van der Meer zes weken lang samen met docenten en studenten van TaSUBa school of Arts in Tanzania.

 

In dit project werken studenten onder leiding van Kees aan verschillende theatrale scènes en nieuwe composities die resulteren in de muziektheatervoorstelling Mzunguko Wa Maisha. Deze wordt uitgevoerd op het Bagamoyo Festival of Arts 2007.

 

Grote uitdaging van dit project: De interactie aangaan tussen oude culturele gebruiken en nieuwe muzikale technologische mogelijkheden.

 

Voor de voorstelling kiest Kees voor een universeel thema: The circle of life. Iedereen kan zich immers in levensfasen herkennen. Het onderwerp blijkt een schot in de roos. Het aanreiken van een cultuur overstijgend onderwerp in combinatie met nieuwe technologische mogelijkheden zorgt voor een verrassend geheel.

 

,,De eerste minuten van de voorstelling waren heel spannend. Hoe zou het publiek reageren? Mijn manier van muziek en theater maken was echt nieuw voor de studenten, zo had ik ervaren. En ik wist inmiddels: als het publiek het niets vond, zou het dit direct duidelijk laten merken. De voorstelling viel gelukkig erg in de smaak. Het uitpuilende theater reageerde zelfs zo uitzinnig op de voorstelling dat de spelers op sommige momenten bijna niet boven het meelevende publiek uitkwamen. De studenten hadden met behulp van nieuwe technologische middelen en een universeel thema een snaar aangeraakt, terwijl ze trouw bleven aan hun eigen cultuur. Fantastisch!”