WOOD

2018 | LocatieCompositie | WOOD

Functie | Componist | Muzikaal leider

Opdrachtgever | Stichting  De Boadskipper

 

Een vlot als podium voor muziek, omdat muziek hoort bij onze historie, bij het ambacht van de houtvlotters en de oorsprong en mystiek van Scandinavië en Baltische volkeren,. Muziek geïnspireerd op natuur, weersinvloed en hout. Kees nam de uitdaging aan om tijdens het varende erfgoedtheater Hout-Vaert ‘hout’ om te zetten in een muzikale compositie.

 

Trendship

2018 | Media-Event | Trendship

Functie | Componist | Producer

Opdrachtgever | NDC Media Groep

 

Kees maakt in samenwerking met Macloud de theme-song voor dit evenement. 3000 man publiek worden meegenomen in een spectaculaire show in Martini Plaza Groningen.

 

In Protest

2018| Educatie| In Protest

Functie | Muzikaal leider | Regisseur

Opdrachtgever | Noord Nederlands Orkest

 

Kees maakt in opdracht van het Noord Nederlands Orkest de muziektheater voorstelling “in Protest”. Het NNO vraagt jongeren eigen nummers te schrijven met als thema: In Protest. Deze songs en de jongeren die ze vertolken zijn de ingrediënten voor de voorstelling. Kees ontwerpt het traject en werkwijze en maakt van alle ingrediënten een geheel. In samenwerking met studenten van het Prins Claus Conservatorium en een team van workshopleiders is Kees regisseur en muzikaal leider van dit project. 

 

 

 

 

 

De Dwerskop

2016 | Locatietheater | De Dwerskop

Functie | Componist | Muzikaal leider

Opdrachtgever | Iepenloftspul Burgum | BUOG | Provincie Fryslân

 

De Dwerskop is een groot muzikaal en visueel theaterspektakel midden op de Centrale As, voor het aquaduct van Burgum. Met medewerking van zo’n 200 mensen uit de omgeving is deze voorstelling een van de festiviteiten rondom de opening van dit nieuwe wegenstelsel in Friesland.

 

Kees componeert de muziek en is muzikaal leider van dit gebeuren. Zo staan naast acteurs een enorm projectkoor, fanfare, drumband en andere muzikanten op de planken!

 

Het verhaal gaat over de onbereikbare liefde tussen Folmer en Maaike die allebei aan een kant van het PM-kanaal wonen. 30 jaar geleden hebben ze verkering gehad, maar door een familieschandaal is hun liefde kapot gegaan. Door het aquaduct kunnen ze nu weer bij elkaar komen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

 

De voorstelling wordt 6 keer gespeeld in september 2016 en heeft zo’n 5000 man publiek gehad.

 

Master Gysbert

2016 | Muziektheater | Master Gysbert, Inkele reis Sebeare!

Functie | Componist | Muzikaal leider

Opdrachtgever | Gysbert Japixhûs

 

Kees van der Meer schrijft de muziek voor deze meertalige kindermusical voor de groepen 5, 6, 7 en 8 van basisschool. De voorstelling wordt in twee weken tijd, twee keer per dag gespeeld in de prachtige Broerekerk te Bolsward. Bijzonder is dat het hele decor bestaat uit karton en de vier acteurs met behulp van fantastische handpoppen in totaal meer dan 10 rollen spelen. Meer dan 2500 leerlingen zullen deze voorstelling, die geschreven en geregisseerd is door Tsjerk Kooistra, zien. De voorstelling is één van de projecten in het kader van het ‘350e herdenkingsjaar” van Gysbert Japicx.

 

 

Hieronder het themalied van de voorstelling onderdeel van het project-lesmateriaal.

 

FD-atelier | Fulkaan Akademy

2015 | Muziektheater | FD-atelier

Functie| Muzikaal leider

Opdrachtgever | Keunstwurk

 

In Augustus 2015 geeft Kees van der Meer samen met Maartje Ghijsen een theater-muziek week in schouwburg De Lawei te Drachten, genaamd het Friesch Dagblad atelier.

 

In deze bijzondere week zijn de jongeren zelf het onderwerp, het materiaal en de makers van hun performance. Maartje en Kees begeleiden de 16 jongeren zodanig dat de groep binnen een korte tijd veel materiaal genereert. De liederen, teksten, beats en dansen worden gemonteerd tot een muzikale theatrale performance.

 

Het FD-atelier is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen het Friesch Dagblad en de Fulkaan Akedemy, onderdeel van Keunstwurk, een Friese project organisatie voor de kunsten. Binnen de Fulkaan Akademy krijgen jongeren uit Friesland de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen.

 

De deelnemers van het het FD-atelier zijn allemaal jongeren die ooit in de rubriek ‘Jong Geleerd’ hebben gestaan. In deze rubriek van het Friesch Dagblad worden jongeren geïnterviewd die een grote passie voor muziek hebben. Zoals bijvoorbeeld Anne Möricke die zo gek is op haar ukelele dat ze ermee slaapt! Heel Friesland kon het proces volgen omdat het Friesch Dagblad dagelijks berichtte over deze activiteit.

 

Beats Without Bars

2012 | Communtiy Art Compositie

Functie | Workshopleider

 

Samen met een collega werkt Kees van der Meer aan een interactief concert waarbij vijftien patiënten van de Van Mesdag kliniek, een tbs-kliniek in Groningen, tegelijkertijd componist, muzikant en publiek zijn. Het project is zo ingericht dat niet alleen de workshopleiders, maar ook de deelnemers honderd procent verantwoordelijk zijn voor het eindproduct. Als titel voor dit project is gekozen Beats without bars, muziek als uitlaatklep om (muzikale) ruimte voelen.

 

0p3rA – Jongerenopera

2011 | Jongerenopera | 0p3rA

Functie | Componist | Muzikaal leider

Opdrachtgever | Jonge Harten Festival Groningen | Jeugdtheaterschool Groningen

 

Lobke Vale, 2011, Op3ra smal_web

 

Acht jonge spelers van de Jeugdtheaterschool Groningen maken een korte moderne opera. De voorstelling is een combinatie van live soundscapes, zang, beatbox en dans. Onderwerpen zijn de sociale media en de directe manier waarop mensen op dat platform met elkaar omgaan. Wat gebeurt er als je direct kunt zien of iemand je liked of disliked?

 

In improvisatiesessies worden deze onderwerpen theatraal onderzocht. Kees van der Meer reageert met muzikale composities die vervolgens de basis vormen voor uiteindelijke voorstelling Op3rA.

 

Op3rA is ontstaan uit een samenwerking tussen Jonge Harten Festival, de Jeugdtheaterschool Groningen en Yo Opera.

 

 

BIS | Berne Iepenloftspul

2007 – 2013 | Functie | Componist | Muzikaal leider

 

Kees van der Meer componeert de liederen voor muziektheater BIS en maakt deel uit van het artistieke team. Als muzikaal leider draagt hij zorg voor het muzikale repetitie- en uitvoeringsproces.

 

Ook is hij verantwoordelijk voor de productie van de cd en het lied dat ieder jaar via een videoclip naar buiten wordt gebracht.

 

Het Berne Iepenloftspul (BIS), al 25 jaar een jaarlijks terugkerende muziektheatervoorstelling in Easterwierrum, is een begrip in Fryslân. De voorstelling die in het voorjaar gemiddeld zes keer uitgevoerd wordt door basisschoolkinderen, trekt zo’n 700 bezoekers per keer. Tekst en muziek worden ieder jaar opnieuw gecomponeerd.

 

 

Kijk in Discografie voor meer BIS muziek.

 

2007 | Net Normaal | Componist | Muzikaal leider | Producer

2008 | Swurd út de stien | Componist | Muzikaal leider | Producer

2009 | Spegelspreuk | Componist | Muzikaal leider | Producer

2010 | Peter Pan | Componist | Muzikaal leider | Producer

2011 | Swart/Wyt | Componist | Producer

2013| Asteriks en obeliks | Componist | Producer

Kleuter Popconcert

2013 – | Muziekdocent

 

Ieder jaar krijgen de bovenbouwklassen muziek (4 VWO en 4 HAVO) van het Berlage Lyceum in Amsterdam de opdracht een ‘Popconcert voor Kleuters’ te maken. Naar aanleiding van een prentenboek of een bestaand verhaal maken de leerlingen een aantal eigen nummers. Deze liedjes vormen de basis voor een muzikale voorstelling die uitgevoerd wordt op een basisschool in Amsterdam.

 

 

Verslag van het Kleuterpopconcert 2015

Bedolven onder de bedankjes

 

De leerlingen zijn al vroeg op de WSV basisschool aanwezig om het muziekinstrumentarium en verdere apparatuur op te bouwen in het gymlokaal. Na een snelle soundcheck komen om tien uur ’s ochtends de eerste kleuters de zaal binnen om te luisteren naar drie muzikale verhalen.

 

De kinderen kijken en luisteren ademloos naar de voorstelling. Ze dansen, zingen, roepen en lachen van plezier. Na het laatste muzikale verhaal willen ze nog helemaal niet weg. Of mijn leerlingen niet nog een verhaal hebben!

 

Mijn leerlingen doen het fantastisch. Met heel veel zorg, aandacht en inzet geven ze hun voorstelling. Het lukt de leerlingen de kinderen mee te nemen in hun fantasie. De personages op het podium komen echt tot leven. Met resultaat: de kinderen hangen aan hun lippen. Ze worden ook steeds beter in de interactie met de kleuters, wat mijn leerlingen duidelijk veel plezier geeft.

 

Deze voorstelling is voor iedereen een feestje. Na afloop worden de leerlingen als echte popsterren bedolven onder bedankjes en handjes.

 

langwerpig_web

Kan ik u helpen?

2014 | Theater | Kan ik u helpen?

Functie | Componist | Muzikaal leider

 

In september 2014 spelen 15 spelers, van de theatergroepen De City Speelt, samen met vier professionele acteurs de locatie voorstelling Kan ik u helpen? Tijdens deze theatertour in Weesp wordt het publiek langs verschillende scènes geleid, die zich in diverse winkels afspelen. De laatste scène vindt plaats in een restaurant waar een afscheidsdiner wordt gehouden ter ere van een winkelier die met pensioen gaat. Tijdens de scène schuiven zowel het publiek als de acteurs aan.

 

Kees van der Meer was verantwoordelijk voor de muziek tijdens de verschillende scènes, maar ook voor de muziek die tijdens het verplaatsen door de straten voor continuïteit zorgde. Zo componeerde hij verschillende reclame-jingles die pasten bij het karakter van de ‘routewinkels’.

 

De voorstelling die geschreven is naar aanleiding van gesprekken met de eigenaars van de winkels waar de scènes zich afspelen, is negen keer gespeeld.

 

Concrete Sneaker

2011 – 2015 | Functie | Bandleider | Toetsenist | Componist Productie

 

De Nederlandse band Concrete Sneaker brengt een mix van groovy beats, old skool samples en rocking tunes voor de oren van nu.

De band is in november 2011 uitgeroepen tot Radio 6 Soul & Jazz Talent, speelt onder meer op Noorderslag 2012 en is te gast bij landelijke radiozenders als: 3FM, Radio 1 en 2, Radio 6.

Kees van der Meer is bandleider en toetsenist van de band. Daarnaast schrijft en produceert Kees mee aan het nog uit te komen album.

 

Kijk in Discografie voor meer Concrete Sneaker muziek.

Butala | Zambia

2009 | Community-Art Zambia | Butala

Functie | Projectleider | Componist

Opdrachtgever | HKU

 

Hoe maak je mediaproducten in een omgeving waar geen stroom is? Waar je een halve dag moet reizen om überhaupt een telefoontje te kunnen plegen?

 

De technologische ontwikkeling in Afrika gaat razendsnel. Deze veranderingen hebben vanzelfsprekend invloed op cultuur en de eigen ‘Afrikaanse’ identiteit.

 

In een twee maanden durend project bezoekt Kees van der Meer Chibale, een Zambiaans dorp waar de westerse technologie nog amper ingang heeft gevonden.

 

Met de meegenomen technische middelen ontwerpt Kees samen met de lokale gemeenschap nieuwe mediaproducten, juist gebaseerd op de lokale (muziek) cultuur om te samen een strategie te ontwikkelen voor het maken van mediaproducten die passen bij de lokale identiteit. Met oog voor de mensen en omgeving legt hij samen met zijn team een stevig fundament voor vervolg Butala-projecten.

 

 

Mzunguko Wa Maisha | Tanzania

2007 | Muziektheater Tanzania |Mzunguko Wa Maisha” (The Circle of Life)

Functie | Artistiek- en projectleider | Compositie

Opdrachtgever | HKU | TaSUBa | Nederlandse Ambassade Tanzania

 

 

In Tanzania werkt Kees van der Meer zes weken lang samen met docenten en studenten van TaSUBa school of Arts in Tanzania.

 

In dit project werken studenten onder leiding van Kees aan verschillende theatrale scènes en nieuwe composities die resulteren in de muziektheatervoorstelling Mzunguko Wa Maisha. Deze wordt uitgevoerd op het Bagamoyo Festival of Arts 2007.

 

Grote uitdaging van dit project: De interactie aangaan tussen oude culturele gebruiken en nieuwe muzikale technologische mogelijkheden.

 

Voor de voorstelling kiest Kees voor een universeel thema: The circle of life. Iedereen kan zich immers in levensfasen herkennen. Het onderwerp blijkt een schot in de roos. Het aanreiken van een cultuur overstijgend onderwerp in combinatie met nieuwe technologische mogelijkheden zorgt voor een verrassend geheel.

 

,,De eerste minuten van de voorstelling waren heel spannend. Hoe zou het publiek reageren? Mijn manier van muziek en theater maken was echt nieuw voor de studenten, zo had ik ervaren. En ik wist inmiddels: als het publiek het niets vond, zou het dit direct duidelijk laten merken. De voorstelling viel gelukkig erg in de smaak. Het uitpuilende theater reageerde zelfs zo uitzinnig op de voorstelling dat de spelers op sommige momenten bijna niet boven het meelevende publiek uitkwamen. De studenten hadden met behulp van nieuwe technologische middelen en een universeel thema een snaar aangeraakt, terwijl ze trouw bleven aan hun eigen cultuur. Fantastisch!”  

Opening Sluis Stavoren

2014 | Muziektheaterspektakel | Opening sluis van Stavoren | Koning Willem Alexander

Functie | Componist | Muzikaal leider

Opdrachtgever | BUOG | Provincie Fryslân | Ballast Bedam

 

IMG_3625

 

Op 8 mei 2014 wordt de Johan Frisosluis officieel geopend door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. De opening wordt gevierd met een speciaal voor deze gelegenheid geschreven theatrale voorstelling op twee pontons in de voorhaven van Stavoren. In het verhaal, geschreven door BUOG (Bedenkers en uitvinders van ongewone gebeurtenissen), wordt het verschil tussen de oude en nieuwe sluis, maar ook de waarde van, gekoppeld aan de oude en nieuwe generatie.

 

Aan dit muziektheaterspektakel werken driehonderd medewerkers mee, waaronder honderd basisschoolkinderen, drie koren, de plaatselijke fanfare, maar ook zangers, danseressen en muzikanten van elders.

 

Een onderdeel van dit spektakel is de gondelvaart van oude schepen waarop een tiental verenigingen uit Stavoren zich muzikaal presenteert. Tijdens de voorstelling passeren de schepen de twee pontons en krijgen de leden van de verenigingen op het moment suprême theatraal en muzikaal alle ruimte.

 

De composities van Kees van der Meer vormen de ruggengraat van de voorstelling. Het sterk ritmische en verhalende karakter van het muziekwerken is een bewuste keuze. Het structureert het aandeel van alle deelnemende muzikanten zodanig dat in alle rust de talenten van Stavoren gehoord en gezien kunnen worden. Maar zorgt ook voor het opzwepend feestelijk geheel.

 

Het openingspektakel wordt door zo’n 2000 belangstellenden gevolgd.