In Protest

2018| Educatie| In Protest

Functie | Muzikaal leider | Regisseur

Opdrachtgever | Noord Nederlands Orkest

 

Kees maakt in opdracht van het Noord Nederlands Orkest de muziektheater voorstelling “in Protest”. Het NNO vraagt jongeren eigen nummers te schrijven met als thema: In Protest. Deze songs en de jongeren die ze vertolken zijn de ingrediënten voor de voorstelling. Kees ontwerpt het traject en werkwijze en maakt van alle ingrediënten een geheel. In samenwerking met studenten van het Prins Claus Conservatorium en een team van workshopleiders is Kees regisseur en muzikaal leider van dit project. 

 

 

 

 

 

FD-atelier | Fulkaan Akademy

2015 | Muziektheater | FD-atelier

Functie| Muzikaal leider

Opdrachtgever | Keunstwurk

 

In Augustus 2015 geeft Kees van der Meer samen met Maartje Ghijsen een theater-muziek week in schouwburg De Lawei te Drachten, genaamd het Friesch Dagblad atelier.

 

In deze bijzondere week zijn de jongeren zelf het onderwerp, het materiaal en de makers van hun performance. Maartje en Kees begeleiden de 16 jongeren zodanig dat de groep binnen een korte tijd veel materiaal genereert. De liederen, teksten, beats en dansen worden gemonteerd tot een muzikale theatrale performance.

 

Het FD-atelier is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen het Friesch Dagblad en de Fulkaan Akedemy, onderdeel van Keunstwurk, een Friese project organisatie voor de kunsten. Binnen de Fulkaan Akademy krijgen jongeren uit Friesland de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen.

 

De deelnemers van het het FD-atelier zijn allemaal jongeren die ooit in de rubriek ‘Jong Geleerd’ hebben gestaan. In deze rubriek van het Friesch Dagblad worden jongeren geïnterviewd die een grote passie voor muziek hebben. Zoals bijvoorbeeld Anne Möricke die zo gek is op haar ukelele dat ze ermee slaapt! Heel Friesland kon het proces volgen omdat het Friesch Dagblad dagelijks berichtte over deze activiteit.

 

Kleuter Popconcert

2013 – | Muziekdocent

 

Ieder jaar krijgen de bovenbouwklassen muziek (4 VWO en 4 HAVO) van het Berlage Lyceum in Amsterdam de opdracht een ‘Popconcert voor Kleuters’ te maken. Naar aanleiding van een prentenboek of een bestaand verhaal maken de leerlingen een aantal eigen nummers. Deze liedjes vormen de basis voor een muzikale voorstelling die uitgevoerd wordt op een basisschool in Amsterdam.

 

 

Verslag van het Kleuterpopconcert 2015

Bedolven onder de bedankjes

 

De leerlingen zijn al vroeg op de WSV basisschool aanwezig om het muziekinstrumentarium en verdere apparatuur op te bouwen in het gymlokaal. Na een snelle soundcheck komen om tien uur ’s ochtends de eerste kleuters de zaal binnen om te luisteren naar drie muzikale verhalen.

 

De kinderen kijken en luisteren ademloos naar de voorstelling. Ze dansen, zingen, roepen en lachen van plezier. Na het laatste muzikale verhaal willen ze nog helemaal niet weg. Of mijn leerlingen niet nog een verhaal hebben!

 

Mijn leerlingen doen het fantastisch. Met heel veel zorg, aandacht en inzet geven ze hun voorstelling. Het lukt de leerlingen de kinderen mee te nemen in hun fantasie. De personages op het podium komen echt tot leven. Met resultaat: de kinderen hangen aan hun lippen. Ze worden ook steeds beter in de interactie met de kleuters, wat mijn leerlingen duidelijk veel plezier geeft.

 

Deze voorstelling is voor iedereen een feestje. Na afloop worden de leerlingen als echte popsterren bedolven onder bedankjes en handjes.

 

langwerpig_web